Thursday, May 18, 2006

Easy Riders

Na een paar dagen in luilekkerland, terug op het vasteland aangekomen en onmiddellijk de nachtbus op naar... Dalat.
Afzien en geen oog dichtdoen! Maar het is de goedkoopste manier, en we sparen er een overnachting mee uit :-)

Deze stad ligt in het centrale hoogland en dit gebied is bekend om zijn koel klimaat, prachtige berglandschappen, meren en watervallen.
De bus dropte ons om 4 uur 's morgens bij een onooglijk hotel, zoals het hier altijd gaat. Op dat moment was er weinig anders te vinden en we konden enkel denken aan een bed. Maar na een paar uur waren we daar snel weer weg... elk uur vertrokken er daar bussen en op onze gang bleven die Vietnamezen maar rondlopen en lawaai maken, en geloof ons, die kunnen er wat van!
Uiteindelijk bij een heel vriendelijk vrouwke een kamer genomen en daar de volgende dagen gebleven, ze had het beste ontbijt dat we tot nu toe hadden gekregen!

Dalat, hoog in de bergen en dus weer tijd voor dikke sokken en een fleece.
Zo erg was het nu ook weer niet, maar toch een pak koeler dan de rest van het land. We waren gewoon van elke dag een paar liter kwijt te zweten en hier konden we rustig bergop fietsen zonder last van hitte.
Nadat we de stad hadden verkend besloten om een dagtrip te boeken bij the Easy Riders.
Deze groep motorijders heeft al een bijna legendarische status in Vietnam. Iedereen die in Dalat is geweest raadde ons aan om met hen de streek te verkennen. Zo gezegd, zo gedaan...
Het zijn allemaal vijftigers die de Amerikaanse oorlog hebben meegemaakt en je meenemen vanachter op hun motor (bijna antieke gevallen). Ze kunnen je veel vertellen en hun engels is echt goed.
Het enige nadeel van zoveel goede publiciteit is dat op vijf jaar tijd hun prijzen vijf keer zo hoog geworden zijn... Ons oorspronkelijk plan om met hen enkele dagen de buurt te verkennen zat er dus niet in en is het bij een daguitstap gebleven.
We bezochten watervallen, een zijderupsenboerderij, een zijdefabriek, een koffieplantage , een peperplantag en een minority village. Onderweg stopten we vaak om te genieten van het uitzicht en weer allerlei nieuwe dingen te zien, te horen en te leren.
Eindelijk ontdekten we het echte Vietnam, weg van alle toeristenattracties...
Of toch niet, toen onze trip er bijna op zat, begonnen onze twee easy riders ons de oren van ons hoofd te zagen om toch niet een meerdaagse trip te boeken. Allemaal goed en wel, maar 300 euro voor drie dagen is toch wel wat teveel vant goede...

Tijd om het hoogland te verlaten en via de kust verder naar het noorden te reizen.
Onze volgende stop werd Nha Trang. Dachten terug wat te relaxen aan het strand en wat te kunnen zwemmen tussen de hoogste golven van Vietnam, maar door een of andere tyfoon rond de Filipijnen was het water te gevaarlijk... het zwemmen konden we dus op onze buik schrijven. Verder was er weinig te beleven in Nha Trang.
Verder dan maar...
Een nieuwe nachtbus op,
en weer geen oog dicht gedaan!

2 Comments:

Blogger marleen said...

Brrrrr... Nu wordt het heel spannend!

Tvolgende verslag gaat de moeite zijn denk! ;-)

Tot... binnenkort!

1:53 PM
Blogger seb en marie said...